Merkwijn, grootverkoperswijn, het is iets waar veel becursuste wijnliefhebbers graag op neerkijken. En sommigen vragen zich af waarom Albert Heijn en de Superunie geen karakterwijn van kleinere bedrijven verkopen. Nou, simpel. Die kunnen de benodigde volumes niet aan. Maar is merkwijn per definitie minder? Welnee. De kwaliteit in de ganse mondiale wijnmakerij is sterk verbeterd, de afgelopen jaren. Wel kun je zeggen dat die merkwijn een beetje gelikt is. Mainstream. Het zijn vaak juist minieme foutjes die voor de eigenheid zorgen, plus het feit dat bepaalde plekjes en streken de allerbeste wijn geven, terwijl nou net daar niet grootschalig kan worden gewerkt.
Wine Wonders of the World is een merk van de begaafde wijnveroorzaker François Lurton. Hij laat in verschillende landen door eigen specialisten wijn maken en brengt die als serie uit. Elk etiket heeft een soort paspoortstempel waaraan je de herkomst kunt aflezen. Van de zes die Plus nu verkoopt komen er vier uit Frankrijk, eentje uit Spanje en een uit Argentinië. Helder, allemaal met hun eigen smaak. Neem de witte wijn van gros manseng en sauvignon blanc, bergbekerig fris met appel en citrus en gras, opgewekt van geur en smaak. Precies wat het zijn moet. Net zo klip en klaar zijn de andere uit de serie. Geengezeurwijn!
Wine Wonders of the World
Plus, € 5,49
_____________________________________________________________
Hij komt nader en nader: de lezing op zondag 10 maart van Harold Hamersma over wijn beschrijven. En (desgewenst) interactief ook nog! Maar eerst is Koken met karin nog aan de beurt, op 3 maart. Klik hier voor alle details. Tot ziens in Amsterdam!
Eén reactie op “Geengezeurwijn: Wine Wonders of the World”