Smaakvertellingen

Wijnkenner in een weekend van Hubrecht Duijker – boekbespreking

Daar gaat me die dekselse Duijker weer de boekhandel in met een piepklein boekje inclusief luisterles op cd dat het onderwerp wijn eens lekker opschudt. ‘Wijnkenner in een weekend’ heet het. Heerlijk! Prachtig om te zien hoe de man die aan de wieg stond van de vinologenopleiding toont dat hij wars is van het soms oeverloze gereutel over wijn dat in bepaalde kringen, vooral die van chiquere wijnhandlaren en sommeliers, gebezigd wordt. Duijker heeft zelf ook een ontwikkeling doorgemaakt, in zijn lange carrière, en opmerkelijk is te zien dat hij zich niet heeft laten meesleuren in de maalstroom van steeds pietluttiger, mysterieuzer en mystieker gepraat.

Kortom, Duijker simplificeert wijn in dit boekje. Hij stelt doodleuk dat het druivenras de belangrijkste smaakfaktor is – iets waar hij trouwens al meer dan tien jaar geleden als eerste mee kwam. Terecht. Elk lesprogramma, alle leren beter gezegd, begint grofmazig. Zo krijg je de lezers mee, de nog van niks wetende wijnlebberaars die ‘wel eens’ wat meer willen weten. Geef mensen de eerste keer te veel details en ze haken af.

Smaken en geuren, het combineren van wijn met eten, het proeven zelf, het komt allemaal voorbij in een samengebalde vorm die toch verrukkelijk terloops overkomt. Dat weekend neem je natuurlijk niet letterlijk, daar gaat het allemaal niet om. Nee, Hubrecht Duijker toont weer eventjes fijntjes zijn meesterschap als leraar. Ik wens elke wijnbeginner dit boekje toe.

Wijnkenner in een weekend is verschenen bij uitgeverij Spectrum en kost € 7,99.

Nu verkrijgbaar: mijn nieuwe boek, Italië – Mijn verhalen en recepten. ‘Persoonlijk, goed doorwrocht en aantrekkelijk, wat mij betreft kan het zó verfilmd worden: Onno’s jaar in Italië,’ schrijft Janny van der Heijden. Klik hier voor info en bestellen. Met handtekening en opdracht uiteraard!

NIEUW! Deze zomer (zondag 28 juli – vrijdag 2 augustus) geef ik een vrolijke, korte cursus eetschrijven in de Ardèche. Klik hier voor informatie.

Op 7 oktober start in Utrecht een nieuwe cursus culinair schrijven/wijnschrijven. Intensieve, persoonlijke begeleiding op je eigen niveau en helemaal op maat, gericht op jouw doelen. Klik hier voor informatie.

18-21 oktober begeleid ik voor het 3e jaar op rij een fantastisch lang wijn- en truffelweekend in De Marken, Italië, op Ca’Palazzo. Ieder jaar is er een nieuw programma! Klik hier voor info.