SmaakvertellingenVolkskeuken recepten

Italië – Mijn verhalen en recepten: recensies

Shyama Culinair:

‘Onno heeft dit geheel tegendraads gedaan, hij heeft een literaire verhalenbundel geschreven met tussendoor 150 Italiaanse recepten. En in plaats van indrukwekkend gestylde kleurenfoto’s heeft hij gekozen voor zwart-wit illustraties, gemaakt door Marly Hendricks. Deze eenvoud vind ik subliem, het houdt de aandacht scherp, waardoor je in de sfeer van zijn verhalen blijft. Een uniek boek in het steeds populairder wordende genre … meeslepend van begin tot eind. Een “dikke” aanrader om uren van te genieten…’ Lees meer

Bram Hahn, Elsevier Weekblad:

‘Want Kleyn is een verhalenverteller pur sang. Goed gedocumenteerd – uiteraard – maar bovenal smakelijk gebracht, met humor, oog voor detail en drama … Al zijn Italiaanse ontdekkingen beschrijft Kleyn in korte hoofdstukjes, die geen obligate inleidinkjes zijn op de recepten, maar prachtige verhaaltjes die boordevol wetenswaardigheden en schitterende zinnen staan … Kleyns Italië is als de Italiaanse keuken zelf: gegrondvest op goede ingrediënten, met liefde bereid en met aandacht opgediend…’ Lees meer (betaald)

Op bol.com:

‘Een heerlijk boek met recepten die je doen watertanden en met verhalen die je melancholisch laten verlangen naar Italië’, ‘dit is zo’n boek dat je zo langzaam mogelijk leest omdat het zo heerlijk is’, ‘foto’s staan er gelukkig niet in. Wel prachtige tekeningen van Marly Hendricks. Foto’s zouden afbreuk doen aan dit boek vol heerlijke verhalen en meer dan 150 zalige recepten’ en meer…

Will Jansen, Bouillon magazine, schrijft:

‘Herman Brood en Harry Vrienten zingen: als je wint, heb je vrienden, rijen dik, echte vrienden. Ik ben blij dat ik vriend ben van Onno Kleyn. Hij schrijft net zo makkelijk en vaak boeken als ik met biljarten een serie van tien maak, zeg maar twee keer per jaar. Dat is lekker, want wanneer hij dan zijn nieuwe boek presenteert, doet hij dat met een bij dat boek passend etentje.
Zo ook met Italië, mijn verhalen en recepten. Heerlijk gegeten in de worstmakerij van Brandt en Levie. Als Onno kookt, is het geen hoogdravende potsenmakerij, maar lekker Parmaham, crostini met kippenlevertjes, fettunta in de olie, penne arrabbiata zoals het moet (dus geen kaas erover raspen, maar opscheppen en eten). Precies genoeg saus, precies genoeg beet. Perfect. Heerlijke stoofschotel van lam en dan nog ergens vettige groene sla. Plus toetje van ricotta met lelijke maar lekkere koekjes van ei. Mooie witte en rode wijn erbij, plus glaasje vin santo. Boek mee naar huis en verdomd, het is een kookboek vol verhalen over ZIJN Italië, zoals ook alleen Kleyn ze kan vertellen. Je loopt met hem mee door de modder naar een wijnboer met bar of achter de kerk langs naar de plaatselijke trattoria. Dan kom je ook woorden tegen als tongbeloner of kledderig rijke ribollita. Ik word helemaal wakker bij een zin als: …wij italofielen slierten godsgruwelijk dure olijfolie over nietskostende witte bonen in het zekere vertrouwen dat de gemiddelde aardappel-andersbereider niet weet waarover het gaat…
Dat is Kleyn. Lekker vleugje ironie, veel kennis, bakken vol Italiaanse les en heerlijke recepten, dus toch ook om uit te koken. Met liefde dan wel. Topboek, met mooie illustraties van Marly Hendricks.’

Gereon de Leeuw op zijn site:

‘Toen Onno en zijn geliefde Juliette in 1986 neerstreken in het Toscaanse dorp San Donato, kon hij nog niet bevroeden, dat dit zijn levensloop zou gaan veranderen. Conservatoriumstudent Onno ging naar Italië om bij te leren, de taal en zang. Maar gaandeweg het jaar dat ze doorbrachten kwam zijn nieuwe beroep, inmiddels doet hij dit al meer dan dertig jaar, dichterbij. Italië werd de basis van zijn culinair schrijverschap…’ Lees meer

Saskia Balmaekers op Ciao Tutti:

Nu is er een nieuwe Italiaanse klassieker die een plek naast De Zilveren Lepel verdient. Maak dus alvast maar een dikke vier centimeter plankruimte vrij, voor Onno Kleyns ‘Gouden Vork’. Lees meer

Jeanette op Kookboekennwz:

‘Hoe je ook aan het boek gekomen bent, misschien besteld bij Onno zelf (met opdracht en handtekening), via de boekwinkel of cadeau gekregen, doet er niet toe maar sla het niet open tenzij je de rest van de dag niets bijzonders meer te doen hebt. Onder geen voorwaarde ga je met het boek aan de keukentafel zitten als er iets op het gas staat of in de oven… Al koop je dit jaar maar één boek, laat het dan dit boek zijn.’ Lees meer

Joke Boon op Boonappetit.nl:

‘Kleyn informeert, ontroert en doet glimlachen. Hij blijkt een alwetende verteller die kennis van zaken heeft, zowel wat betreft de geschiedenis van land, bevolking en ingrediënten, receptuur en van de wijnen die je bij het gerecht drinkt.’ Lees meer.

Anniek Rooderkerken op Italië Uitgelicht:

‘Met het lezen van deze eerste regels weet ik zeker dat dit een boek is dat ik niet snel weg leg. De woorden zorgen ervoor dat ik in mijn hoofd al in Italië ben en de geuren uit de keuken al ruik. En wanneer ik bladzijde na bladzijde omsla word ik niet teleurgesteld: Kleyn weet je steeds diep in een verhaal te trekken.’ Lees meer

Nu verkrijgbaar: mijn nieuwe boek, Italië – Mijn verhalen en recepten. ‘Persoonlijk, goed doorwrocht en aantrekkelijk, wat mij betreft kan het zó verfilmd worden: Onno’s jaar in Italië,’ schrijft Janny van der Heijden. Klik hier voor info en bestellen. Met handtekening en opdracht uiteraard!

Op 7 oktober start in Utrecht een nieuwe cursus culinair schrijven/wijnschrijven. Intensieve, persoonlijke begeleiding op je eigen niveau en helemaal op maat, gericht op jouw doelen. Klik hier voor informatie.

18-21 oktober begeleid ik voor het 3e jaar op rij een fantastisch lang wijn- en truffelweekend in De Marken, Italië, op Ca’Palazzo. Ieder jaar is er een nieuw programma! Klik hier voor info.